به گزارش شهرآرانیوز دوباره قیمتها در بازار خودرو صعودی شد و دوباره ولوله به جان بازار افتاد. از همان سال ۹۷ تا امروز که اقتصاد ایران از تورم شدید رنج میبرد، یک سری الگوها در بازار تکرار میشود. افزایش قیمت خودرو در پایان سال یکی از همین الگوهای سالانه در اقتصاد تورمی ایران است.
به طور معمول در پایان سال شاهد افزایش تقاضا و البته کاهش عرضه در بازار خودرو هستیم. خودروهای صفرکیلومتر از ۲۳ بهمن ماه با پلاک ۱۴۰۳ به مشتریان تحویل داده میشوند و همین باعث میشود که صاحبان خودروهای نو، حتی اگر مصرف کننده نباشند برای فروش دست نگه دارند.
چراکه در اقتصاد تورمی ایران به طور معمول در ماه دوم سال یعنی اردیبهشت، مردم منتظر رشد قیمتها در تمام بازارها هستند. علاوه بر این نمایندگیهای مجاز نیز اگر خودرو صفرکیلومتری در اختیار داشته باشند با همین رویکرد به بازار عرضه نمیکنند. از این رو در واقع ماه اسفند، ماه خروج خودروهای صفرکیلومتر و تازه تحویل از بازار خودرو است. حتی صاحبان خودروهای صفرکیلومتر با پلاک ۱۴۰۲ نیز در این ماه چشم به افزایش بیشتر قیمت ها، حداقل متناسب با میزان رشد دستمزد دارند و برای همین شاهد کاهش عرضه خودرو در بازار هستیم.
بازار خودرو در ایران از زمان افزایش تحریمها و خروج خودروسازان خارجی از بازار و بر هم خوردن تعادل میان عرضه و تقاضا در عمل تغییر ماهیت داد. شاید کمتر کسی به یاد داشته باشد، اما سال ۱۳۹۷ بود که خودروسازان بعد از رویارویی با موج تقاضا برای خرید خودرو در گام اول، فروش خودرو را به طور اینترنتی و بدون قرعه کشی آغاز کردند. در آن زمان برخی افراد با استفاده از رباتهای هوشمند خودرو خریدند و از تفاوت میان نرخ کارخانه و بازار سودهای کلان به جیب زدند.
تا قبل از آن بلبشوی تاریخی، خودرو نوعی کالای مصرفی در بازار ایران به شمار میرفت، اما از آن روز تاکنون باوجود وعدههای مکرر مقامات مسئول در وزارت صمت، خودرو تبدیل به نوعی کالای سرمایهای در اقتصاد ایران شده است. اگرچه فاصله قیمت کارخانهای بسیاری از محصولات با قیمت بازار کم شده، اما این فاصله در طول شش سال اخیر صفر نشده است.
تغییر ماهیت خودرو از کالای مصرفی به کالای سرمایهای باعث شده است که قیمتها در این بازار همبستگی بیشتری با نرخ ارز پیدا کنند. از این رو نوسان نرخ ارز حتی روی خودروهای فرسوده با ۳۰ سال سن نیز تأثیرگذار است. در نیمه نخست بهمن ماه امسال شاهد نوسان نرخ ارز بودیم و برای همین قیمتها در بازار خودرو به تبعیت از نرخ ارز صعودی شد.
در چند دهه اخیر اقتصاد ایران همواره یک الگو رفتار تکراری مهم دیگر نیز داشته است. بیشتر مردم انتظار دارند که در فصل بهار و تابستان فنر نرخ ارز و قیمتها آزاد شود. این الگوی تکراری زمینه اصلی وجود انتظارات تورمی برای سال آینده است. ۱۱ اسفند ۱۴۰۱ دلار در بازار آزاد به نرخ ۵۲۵۰۰ تومان معامله میشد. دیروز ۱۱ اسفند ۱۴۰۲ با فاصله یک سال نرخ دلار در بازار آزاد به ۵۸۴۵۰ تومان رسید. این یعنی نرخ ارز در مدت یک سال اخیر ۱۱ درصد رشد را تجربه کرده است.
یکی از سادهترین روشها برای محاسبه میزان نرخ رشد ارز استفاده از نرخ تورم است. هرچند این روش دقیق نیست، اما به صورت حدودی درست عمل میکند. درواقع نرخ تورم به معنای کاهش ارزش پول است و کسر میزان کاهش ارزش ریال از دلار، انتظار ما را برای میزان رشد دلار نشان میدهد. در این روش نرخ تورم سالانه در ایران را از نرخ تورم سالانه آمریکا کم میکنیم و عدد به دست آمده میزان رشد حدود نرخ دلار را نشان میدهد.
تورم سالانه در آمریکا در ماه منتهی به مارچ ۳.۲ درصد بوده است و در تورم سالانه در ماه منتهی به بهمن در ایران ۴۲.۵ درصد بوده است. بر این اساس روی کاغذ نرخ دلار ۲۸.۳ درصد از تورم عقب افتاده است. اگرچه بانک مرکزی و دولت اجازه رشد افسارگسیخته دلار را نمیدهند، اما بازار این انتظار را دارد که این عقب افتادگی و فنر جمع شده طی فرآیندی آزاد شود.
با این حال انتظارات تورمی در سال آینده متناسب با میزان افزایش دستمزد و همین طور جاماندگی و رشد احتمالی نرخ ارز وجود دارد. بازار خودرو نیز به دنبال این دو عامل تعیین کننده حرکت خواهد کرد. با این حال عرضه خودرو از سوی خودروسازان میتواند از نوسانات شدید و ناگهانی در بازار جلوگیری کند و اجازه رشدهای ناگهانی قیمت را ندهد.
با نزدیک شدن به تعطیلات نوروزی تقاضا برای خرید خودرو در بازار کمی افزایش مییابد. اگرچه اطلاعات معاملات در این بازار در سامانه مشخصی ثبت نمیشود و امکان تحلیل دادهها در این بازار به طور رسمی وجود ندارد. اما بر اساس یک رسم دیرینه در اقتصاد ایران، با توجه به اینکه سهم سفرهای جادهای از مسافرتهای نوروزی بیش از ۸۴ درصد است، در بازار تمایلی برای خرید خودرو برای سفرهای جادهای ایجاد میشود و این امر به افزایش تقاضا در بازار خودرو میانجامد.
در دو روز گذشته، پژو ۲۰۶ تیپ۳ پانوراما مدل ۱۴۰۲ با افزایش ۵میلیون تومانی، حدود ۶۳۰میلیون تومان قیمت خورده است. اما قیمت پژو۲۰۷ اتوماتیک مدل۱۴۰۲ در بازار ۵میلیون تومان گران شده و به قیمت ۸۸۵میلیون تومان به فروش رفته است.
پژو۲۰۷ دندهای مدل ۱۴۰۲ هم با افزایش ۵میلیون تومانی به قیمت ۷۴۰میلیون تومان به فروش رفته است.
در این میان قیمت پژوپارس LX مدل ۱۴۰۲ با افزایش ۲۰میلیون تومانی، ۷۷۵میلیون تومان قیمت خورده است. تارا دندهای مدل ۱۴۰۲ در بازار ۵میلیون تومان افزایش قیمت پیدا کرد و حدود ۸۰۵میلیون تومان قیمت خورده است. در مقابل، البته قیمت تیبا صندوق دار SX بنزینی مدل ۱۴۰۱ به ۳۸۵میلیون تومان رسیده است.
تیبا هاچ بک EX هم به قیمت ۳۹۰میلیون تومان به فروش رفته است. قیمت دناپلاس اتوماتیک توربوآپشنال مدل ۱۴۰۲ در بازار ۵میلیون تومان گران شده و یک میلیارد تومان قیمت پیدا کرده است. قیمت دناپلاس دندهای ساده مدل ۱۴۰۲ هم ۵میلیون تومان افزایش پیدا کرده و به قیمت ۷۶۰میلیون تومان رسیده است. اما راناپلاس به قیمت ۶۰۵میلیون تومان به فروش رفت.
در عین حال، ساینا S دندهای بنزینی مدل ۱۴۰۲ به قیمت ۴۱۰میلیون تومان رسیده است.
ساینا S اتوماتیک مدل ۱۴۰۲ نیز به قیمت ۴۸۰میلیون تومان به فروش رفته است. در این میان، سمند سورن پلاس بنزینی مدل ۱۴۰۲، ۶۷۵ میلیون تومان قیمت خورده است. شاهین G اتومات مدل ۱۴۰۲ نیز به قیمت ۸۳۰ میلیون تومان به فروش رفته است.